Publikované: 16. 4. 2020
Na trhu nie ste sami. Aby ste si vedeli zadefinovať konkurenčnú výhodu, potrebujete poznať vašu konkurenciu. Spoznať ju môžete prostredníctvom konkurenčnej analýzy.
Aby ste zaujali svojím produktom, či službou, musíte dobre poznať svoju konkurenciu. Na to slúži konkurenčná analýza, ktorej sa venujeme v tomto článku. Pozor, nebude to ani náhodou o futbale. Ale čo už môže lepšie vystihnúť konkurenciu, ako títo dvaja rivali na obrázku? Minimálne obrázok je viac sexi, v porovnaní s tým, ak by sme použili pre ilustráciu nejaké známe značky. :-)
Všade na nás komunikuje niekto s niečím špeciálnym, najlepším, prevratným, najlacnejším, či najexkluzívnejším. Časy, keď ste sa museli rozhodnúť medzi žuvačkou Pedro, či Bajo, sú dávno preč. Vychádzame z faktu, že dnes je na trhu mnoho spoločností a komunikuje sa toho extrémne veľa. Ak chceme vymyslieť niečo, čo je unikátne, výnimočné, je to náročné. Všetci by sme chceli byť tým Zuckerbergom, alebo jedným z adminov „Zomri“.
K tomu, aby ste zistili, či nie ste len ďalším v poradí, vám pomôže konkurenčná analýza. Netýka sa len nových produktov a služieb. Týka sa aj vás, ktorí už dlhšie, alebo dlhodobo podnikáte a konkurenciu si všímate maximálne ako sledovateľ na sociálnych sieťach, a možno máte pred ňou rešpekt. Netreba sa jej báť, práve naopak, treba ju len dobre spoznať. Ako na to?
Skôr ako začnete mapovať konkurenciu, spíšte si základné body o vašej značke/firme, aby ste mali konkurenciu s čím porovnávať.
Ako zistiť, kto je našou konkurenciou? Bez toho, aby ste si sadli na „zadok“, to nepôjde. Pokiaľ nemáte k dispozícii financie na nákup dát, alebo oslovenie odborníkov, začnite s desktop research.
Najprv si urobte zoznam konkurentov podľa troch kritérii:
Okrem toho, aký majú obrat, si všímajte a najmä zaznamenávajte nasledovné údaje:
Na všetky zapísané údaje sa pozrite zo strany spotrebiteľa. Pozerajte sa na produkt/službu, ako by sa na ňu pozrela vaša cieľová skupina. Takto zistíte vašu priamu konkurenciu, a nakoľko je váš produkt jedinečný. Ak nie je, nemusíte hneď odchádzať z trhu a rozdávať produkty po rodine ako vianočný darček. Ide sa ďalej...
Porovnajte si údaje ktoré ste zistili o konkurencii s vašou aktuálnou situáciou. Vzniknuté rodiely vám ponúknu cestu ako poziciovať váš produkt/službu.
Výsledkom konkurenčnej analýzy je konkurečná mapa (mapa konkurencie). V nej si definujete 4 hlavné atribúty, podľa ktorých zoradíte všetkých konkurentov. Priamych aj nepriamych. Na tejto mape, ak ju správne pripravíte, uvidíte, kde je priestor na trhu, a aký je váš potenciál sa tam posunúť.
Konkurenčná analýza a mapa konkurencie vám pomôžu nestratiť sa a zistiť, či je vaša a ich cieľová skupina identická, alebo iná, a či viete vašu službu ponúknuť aj inej časti populácie. Ak je identická, tak hľadajte cestu, ako to robiť inak. Overujte si vlastné plány a iniciatívy, aby sa nestalo, že kopírujete. Potom môžete dopadnúť podobne, ako keď zadáte „Lúčky“ do Google maps. Neviete, či skončíte v okrese Sabinov, Rožňava, Svidník, alebo Levoča. Proste budete blúdiť, strácať čas a peniaze.
Zdroj: https://www.aktuality.sk/clanok/375289/slovensky-unikat-mame-styri-dediny-ktore-sa-volaju-rovnako/
Mapa konkurencie - segment plienky
Teraz by ste mali mať slušný prehľad o tom, akú máte pozíciu vzhľadom ku konkurencii, a aj konkrétne kroky a odporúčania, ktoré by ste mali robiť, aby ste si svoju pozíciu zlepšili. A hoci je to časovo náročné, získate prehľad o tom, čo sa vo vašom odvetví deje. Zoznámite sa s trhom, akoby ste boli vlastný spotrebiteľ. A naviac zistenia konkurenčnej analýzy podnecujú kreatívne myslenie. Počas hľadania prídete na množstvo nových nápadov.
Konkurenčná analýza je súčasťou marketingového auditu. Je to pohľad zvonku. Nestačí poznať len konkurenciu, ale aj vlastné silné a slabé stránky a fungovanie, či zmapovať si makroprostredie. Celý audit je kľúčový pre strategické rozhodovanie. Nejde len o meranie si síl. Ide o to zistiť, ako je na tom trh a odvetvie, a ako ho vieme kvalitatívne posúvať dopredu.
Konkurenčná analýza je schopnosť čítať v súvislostiach a prepájať informácie s marketingom v praxi. Je to aj schopnosť vycítiť veci, ktoré majú potenciál a odvaha ich navrhnúť a zaradiť do plánov. Ideálne je robiť ju raz ročne. Ak nie sami, tak s nami. :)