Publikované: 16. 4. 2020

Žiadna konkurencia, žiadny progres. Jožo je krajší, Jano rýchlejší, kde som ja?

Na trhu nie ste sami. Aby ste si vedeli zadefinovať konkurenčnú výhodu, potrebujete poznať vašu konkurenciu. Spoznať ju môžete prostredníctvom konkurenčnej analýzy.

Ilustračný obrázok

Aby ste zaujali svojím produktom, či službou, musíte dobre poznať svoju konkurenciu. Na to slúži konkurenčná analýza, ktorej sa venujeme v tomto článku. Pozor, nebude to ani náhodou o futbale. Ale čo už môže lepšie vystihnúť konkurenciu, ako títo dvaja rivali na obrázku? Minimálne obrázok je viac sexi, v porovnaní s tým, ak by sme použili pre ilustráciu nejaké známe značky. :-) 

Všade na nás komunikuje niekto s niečím špeciálnym, najlepším, prevratným, najlacnejším, či najexkluzívnejším. Časy, keď ste sa museli rozhodnúť medzi žuvačkou Pedro, či Bajo, sú dávno preč. Vychádzame z faktu, že dnes je na trhu mnoho spoločností a komunikuje sa toho extrémne veľa. Ak chceme vymyslieť niečo, čo je unikátne, výnimočné, je to náročné. Všetci by sme chceli byť tým Zuckerbergom, alebo jedným z adminov „Zomri“. 

K tomu, aby ste zistili, či nie ste len ďalším v poradí, vám pomôže konkurenčná analýza. Netýka sa len nových produktov a služieb. Týka sa aj vás, ktorí už dlhšie, alebo dlhodobo podnikáte a konkurenciu si všímate maximálne ako sledovateľ na sociálnych sieťach, a možno máte pred ňou rešpekt. Netreba sa jej báť, práve naopak, treba ju len dobre spoznať. Ako na to? 

 

NAJPRV SPOZNAJTE SAMÉHO SEBA

Skôr ako začnete mapovať konkurenciu, spíšte si základné body o vašej značke/firme, aby ste mali konkurenciu s čím porovnávať. 

  • Čo je vaša konkurenčná výhoda, v čom sa cítite lepší/silnejší ako konkurencia? Akú pridanú hodnotu poskytujete vašim zákazníkom?
  • Kto je vaša cieľová skupina?
  • Čo komunikujete?
  • Kde cítite slabiny, v čom by ste sa mali zlepšiť a kde cítite ohrozenie zo strany konkurentov.
  • Aj „neviem" je odpoveď, po tejto analýze sa to dozviete. 

 

Ilustračný obrázok

IDENTIFIKUJTE SVOJU KONKURENCIU!  

Ako zistiť, kto je našou konkurenciou? Bez toho, aby ste si sadli na „zadok“, to nepôjde. Pokiaľ nemáte k dispozícii financie na nákup dát, alebo oslovenie odborníkov, začnite s desktop research.  

Najprv si urobte zoznam konkurentov podľa troch kritérii:

  • Spontánni konkurenti: poznačte si konkurenciu, ktorá vám spontánne napadne, keď sa vás niekto opýta: „Kto je vaša konkurencia?”
  • Konkurencia podľa Google: napíšte do Google vyhľadávania kľúčové slová, pod ktorými by vás mali potenciálni zákazníci nájsť a spíšte si aspoň prvých 5 konkurenčných stránok, ktoré sa zobrazia.
  • Zahraničná konkurencia: zadajte kľúčové slová aj v angličtine (prípadne v inom relevantnom jazyku) zaznamenajte si konkurenciu v zahraničí. Aj keď tam neplánujete podnikať, zahraničie je obrovský zdroj inšpirácie a podnetov. Zväčša platí, že zahraničné trhy sú často popredu a môžeme sa od nich veľa naučiť.

 

ČO NÁS MÁ U KONKURENCIE ZAUJÍMAŤ? 

Ilustračný obrázok

Okrem toho, aký majú obrat, si všímajte a najmä zaznamenávajte nasledovné údaje:

  • Čo je ich hlavný odkaz/motto/hlavná myšlienka zväčša nájdete ako prvú informáciu na homepage.
  • Kto je v pozadí (podstránka o nás), všímajte si, či sú osobní, alebo anonymní, či majú relevanciu v danom biznise, kto a akí sú to ľudia, čo je na nich špecifické.
  • Čo vyzdvihujú ako ich konkurenčnú výhodu, akú pridanú hodnotu ponúkajú svojim klientom (treba hľadať medzi riadkami, môže to byť na homepage, na podstránke o nás, v ponuke služieb/produktov, prípadne inde).
  • Pozrite si  portfólio, jeho hĺbku aj šírku, silné a slabé stránky.
  • Skontrolujte ceny, kde sa oproti vašim cenám nachádzajú.
  • Všímajte si ich komunikáciu, aký majú web a ako na ňom komunikujú - aký z toho máte pocit. Taktiež si pozrite, či a v akej miere sú aktívni na sociálnych sieťach, ale aj v ostatných médiach.
  • Hľadajte, v čom sú špecifickí, čo vás u nich zaujalo, s čím ste sa u inej konkurencie nestretli (môže to byť napríklad online poradňa, online magazín, produkt zdarma, ebook, účasť na charite, spoločenská zodpovednosť...). 
  • Otvorte si stránku finstat.sk a pozrite sa na číselné ukazovatele - ako sa im v predchádzajúcich rokoch darilo a či často „sebavedomá” komunikácia odzrkadľuje aj „sebavedomo” vysoké obraty. 

Na všetky zapísané údaje sa pozrite zo strany spotrebiteľa. Pozerajte sa na produkt/službu, ako by sa na ňu pozrela vaša cieľová skupina. Takto zistíte vašu priamu konkurenciu, a nakoľko je váš produkt jedinečný. Ak nie je, nemusíte hneď odchádzať z trhu a rozdávať produkty po rodine ako vianočný darček. Ide sa ďalej... 

Porovnajte si údaje ktoré ste zistili o konkurencii s vašou aktuálnou situáciou. Vzniknuté rodiely vám ponúknu cestu ako poziciovať váš produkt/službu.  

MAPA KONKURENCIE

Výsledkom konkurenčnej analýzy je konkurečná mapa (mapa konkurencie). V nej si definujete 4 hlavné atribúty, podľa ktorých zoradíte všetkých konkurentov. Priamych aj nepriamych. Na tejto mape, ak ju správne pripravíte, uvidíte, kde je priestor na trhu, a aký je váš potenciál sa tam posunúť. 

Konkurenčná analýza a mapa konkurencie vám pomôžu nestratiť sa a zistiť, či je vaša a ich cieľová skupina identická, alebo iná, a či viete vašu službu ponúknuť aj inej časti populácie. Ak je identická, tak hľadajte cestu, ako to robiť inak. Overujte si vlastné plány a iniciatívy, aby sa nestalo, že kopírujete. Potom môžete dopadnúť podobne, ako keď zadáte „Lúčky“ do Google maps. Neviete, či skončíte v okrese Sabinov, Rožňava, Svidník, alebo Levoča. Proste budete blúdiť, strácať čas a peniaze. 

 

Ilustračný obrázok

Zdroj: https://www.aktuality.sk/clanok/375289/slovensky-unikat-mame-styri-dediny-ktore-sa-volaju-rovnako/

Mapa konkurencie - segment plienky

Ilustračný obrázok

ČO DODAŤ NA ZÁVER?

Teraz by ste mali mať slušný prehľad o tom, akú máte pozíciu vzhľadom ku konkurencii, a aj konkrétne kroky a odporúčania, ktoré by ste mali robiť, aby ste si svoju pozíciu zlepšili. A hoci je to časovo náročné, získate prehľad o tom, čo sa vo vašom odvetví deje. Zoznámite sa s trhom, akoby ste boli vlastný spotrebiteľ. A naviac zistenia konkurenčnej analýzy podnecujú kreatívne myslenie. Počas hľadania prídete na množstvo nových nápadov. 

Konkurenčná analýza je súčasťou marketingového auditu. Je to pohľad zvonku. Nestačí poznať len konkurenciu, ale aj vlastné silné a slabé stránky a fungovanie, či zmapovať si makroprostredie. Celý audit je kľúčový pre strategické rozhodovanie. Nejde len o meranie si síl. Ide o to zistiť, ako je na tom trh a odvetvie, a ako ho vieme kvalitatívne posúvať dopredu. 

Konkurenčná analýza je schopnosť čítať v súvislostiach a prepájať informácie s marketingom v praxi. Je to aj schopnosť vycítiť veci, ktoré majú potenciál a odvaha ich navrhnúť a zaradiť do plánov. Ideálne je robiť ju raz ročne. Ak nie sami, tak s nami. :) 

Fotka autora Anna SabolováLinkedIn logo
Anna Sabolová
Senior strategist & founder