Publikované: 19. 2. 2020

Naming - Čo to je a ako k nemu pristupovať | Levosphere

Tvorbu názvu značky, teda naming, netreba podceňovať. Spoznajte 5 prístupov k tvorbe názvu značky.

Ilustračný obrázok

Ak sa nevoláte Manuela, tak vaša mama mala súdnosť, alebo nebola fanúšikom tohto nezabudnuteľného seriálu. Ok, asi mileniáli netušia o čom je názov článku, tu je pomôcka - https://cs.wikipedia.org/wiki/Manuela_(seriál). Alebo ostáva ďalšia možnosť, pozrieť si „len“ 228 častí tohto seriálu. Možno sa tam dá nájsť aj paralela s Game of Thrones. 

Naming Meaning - Čo naming znamená?

Poďme k pointe. Nechceli sme písať o životných peripetiách hlavnej hrdinky, ale navodiť diskusiu o menách. Mená nás ľudí v celku vystihujú, alebo sa s nimi počas života stotožníme. To, bohužiaľ nemáme v našich rukách. Ak však tvoríte meno, či názov vašej firmy, značky, tak sa môžete doslovne „vyblázniť“. I keď rodičom to nijako nevrátite. 

Je v súčasnosti možné prísť na trh s originálnym názvom vašej značky? Môže sa zdať, že všetko dobré už bolo vymyslené, avšak stále existujú možnosti ako namingom zaujať.

V prvom kroku je potrebné si definovať, o čom vaša značka bude a akú cieľovú skupinu chcete osloviť. Je dobré si nápísať, aký je príbeh vašej značky, v aké hodnoty verí, čo je jej DNA, aký archetyp osobnosti ju vystihuje. Ak to máte, môžete sa smelo pustiť do kreatívnej práce, akou je tvorba mena značky. Je dobré, ak váš názov práve tieto charakteristiky značky v sebe zahŕňa. 

Je niekoľko konceptov, alebo prístupov k namingu – tvorbe mena značky. Tieto koncepty pomáhajú pri tvorbe názvu z právneho a kreatívneho hľadiska. Aké sú tieto koncepty, cesty, návody?  

 

GENERICKÝ KONCEPT

Obľúbený prístup k tvorbe namingu hlavne pre eshopy. Ak hľadáte ubytovanie, hračky pre tvorivé deti, alebo krmivo pre psov, tak vám pri vyhľadávaní pravdepodobne vybehnú aj organicky. Zároveň vám dávajú jasnú informáciu o tom, čo môžete čakať v rámci ponuky služieb. Krmivo pre psov bude vždy to isté, aj keby vaša kólia vedela rozprávať. Každopádne v tomto prípade ťažko hovoriť o unikátnosti a budete bojovať aj s konkurenciou, ktorá uvažuje podobne. 

 

Ilustračný obrázok

OPISNÝ KONCEPT

Nelíši sa až tak výrazne od generického, ale predsa len využíva trošku hru so slovami. Majú zväčša hlbšiu myšlienku, príbeh, ako všeobecné slová. V zásade však opisujú spoločnosť alebo značku celkom jednoznačne.  

 

IRACIONÁLNY (SVOJVOĽNÝ)  

Čo už môže byť lepším príkladom ako Apple? Viete vymenovať spoločné znaky jablka a vášho telefónu? Jasné! Nemajú nič spoločné, preto aj koncept, na základe ktorého vznikol názov Apple sa nazýva iracionálny. Takto si ho vraj vymyslel aj Steve Jobs: 

„Držal som ovocnú diétu a išiel som z jablkového sadu. Názov Apple znel zábavne, temperamentne a nebol zastrašujúci. Navyše by sme v budúcnosti boli v telefónnom zozname pred spoločnosťou Atari.”

Dobré, nie? 

Ilustračný obrázok

 

ASOCIATÍVNY KONCEPT

Sú to názvy, ktoré vyvolávajú charakteristickú alebo základnú kvalitu, často v metaforickom, nie však v doslovnom zmysle. Niekedy to môže byť aj spojenie slov

Net je skrátený názov od slova Internet, čo je jasné. Flix je skrátená verzia slova flicks – synonyma pre film. Čo vám z toho „vypadne“?  Žeby Netflix? Ale asociácie môžu byť aj úplne iného charakteru. Napríklad Nike využilo meno gréckej bohyne víťazstva, alebo Nivea úpravu latinského slova niveus – sneh – modrá a biela, čistota, prirodzená krása. 

 

VYMYSLENÝ KONCEPT (FANCIFUL) 

Ide o mená, ktoré sú nové, a nestavajú na žiadnom reálnom význame slova. Časom to pri veľmi úspešných značkách môže skončiť novým slovom, i keď to jazykovedci nepríjmu. Napríklad si nezavoláte taxi, ale Uber, alebo si objednáte Pilsner a nie pivo. 

Akúkoľvek cestu si vyberiete, je na vás. Pamätajte však, že názov značky nezabezpečí automaticky kvalitu produktov, ale môže jej dopomôcť. Začnite s procesom namingu ešte pred budovaním vašej značky a snažte sa mu dodať asociácie, ktoré chcete vyvolať u ľudí. Zabezpečíte tým, že váš názov získa význam. 

Nezabudnite na podstatné, každý nápad na meno, ktorý sa u vás dostáva do užšieho výberu, si overte. Zistite, či ho už náhodou niekto nepoužíva, a taktiež si overte, či je doména k dispozícii, alebo vás to bude ešte niečo stáť. No a v neposlednom rade do tvorby mena zapojte aj kolegov, priateľov, rodinných príslušníkov a brainstormujte spoločne. Určite sa pri tom aj zabavíte. 

Ak sa chcete inšpirovať, na stránke www.namelix.com jednoducho vložíte kľúčové slovo pre vaše podnikanie, vyberiete si preferencie a generátor názvov vám navrhne mená a dokonca aj logo. Na trhu je takýchto generátorov niekoľko. Do vyhľadávania vložte: „Tools to generate catchy business names“ a skúšajte, vymýšľajte, zabávajte sa. 

Takto generátor napríklad navrhol názov pri kľúčovom slove „Marketingová stratégia“.  My sme sa celkom pobavili, ale pravda je, že pre našu firmu by sme si ani jeden z názvov nevybrali, keďže neodzrkadľujú charakteristiku našej značky. Avšak pre tých, ktorí hľadajú inšpiráciu, je to super. 

Tie najlepšie názvy sa pre ľudí stávajú synonymom názvov produktov, ktoré predstavujú. Ale taktiež predstavujú prezývku, ktorú spoločnosť bude nosiť, pravdepodobne najdlhšie zo všetkého.

Bez ohľadu na to ako spoločnosť pomenujete, vždy by sa za vznikom názvu mal ukrývať príbeh, ktorý viete vyrozprávať. Či už ide o vtipný, nudný alebo úplne logický príbeh. Jednoducho značka bez príbehu je len značkou bez budúcnosti.

Levosphere

AKO VZNIKLO NAŠE MENO LEVOSPHERE?  

Pri namingu sme si vybrali cestu asociatívneho konceptu. Kým sme však po celej ceste prešli, trvalo to dobré tri mesiace a mali sme približne 60 názvov. Naučilo nás to však niekoľko vecí, o ktoré sa s vami podelíme:

  • Názov netreba podceňovať, ale ani preceňovať, je to iba názov. 
  • Dôležitejšie je, čím ten názov naplníte a aký vzťah si so svojimi zákazníkmi vybudujete.
  • Láska na druhý pohľad je tiež láska, a môže byť silnejšia ako tá na prvý pohľad.
  • Je dôležité si názov nechať uležať v hlave a skúsiť sa s ním niekoľko dní stotožňovať, ak to nejde, nie je dobrý. 
  • Pomáha, keď si poviete vetu, ako by ste sa predstavili do telefónu: „Dobrý deň, pri telefóne Mrkvička zo spoločnosti Reďkvička”, keď to neznie dobre a nejde vám to z úst, nie je to cesta.
  • Hlavne sa nepýtajte všetkých naokolo, názov sa musí páčiť v prvom rade vám, potom sa bude páčiť aj ostatným.

 

Ak sme vás inšpirovali a niečo ste sa dozvedeli, tešíme sa. Ak nie, smelo dajte vedieť.  

Fotka autora Anna SabolováLinkedIn logo
Anna Sabolová
Senior strategist & founder