Publikované: 24. 3. 2023

Ako písať dobrý blog a netvoriť komunikačný odpad?

Ako písať dobrý blog? Je potrebné blogovať kvôli SEO? Prečítajte si Soft a Hard odporúčania z dielne Levosphere.

Ilustračný obrázok

Skôr, než sme začali blogovať, sme si potrebovali naštudovať podľa teórie skúsených, ako sa vlastne blog píše. Tento blog je sumárom informácií a tipov, ktoré sme našli a obohatili o naše pohľady a názory. Možno pomôžu aj vám.

NAOZAJ MÁME BLOGOVAŤ KVÔLI SEO?

Na začiatku sme sa hlboko zamýšľali nad tým, čo má byť cieľom a prečo by sme mali vôbec blogovať. V poslednom čase sa nám stále častejšie potvrdzuje, že značky blogujú a postujú na sociálnych sieťach primárne kvôli Googlu, SEO alebo kvôli počtu Likes na Facebooku či followerov na Instagrame.

Kládli sme si teda otázky: To naozaj si máme najprv vypísať kľúčové slová a potom dopísať obsah? Skutočne máme písať obsah prealgoritmy a SEO optimalizáciu?

Práve takto to na nás často v online marketingovom kontente pôsobí. 

 

GOOGLE PREFERUJE ČLÁNKY, KTORÉ PREFERUJÚ ĽUDIA

Samozrejme, je nám jasné, že Google preferuje články, ktoré preferujú ľudia. To znamená, že vyhrávajú články, ktoré majú veľkú čítanosť a ktoré čitatelia zdieľajú a komentujú. Avšak zisťujeme, že tvorba obsahu podlieha skôr akémusi diktátu.

Pozor, pravidlá hovoria, že treba postovať 2-krát týždenne, treba používať najvyhľadávanejšie slová, témy a frázy, ale zabúda sa pritom na to najdôležitejšie. A to, či vôbec máme čo povedať publiku. A tak sa najmä v online priestore veselo kopírujú rôzne obsahy bez vlastného názoru a my sami sa zahlcujeme komunikačným odpadom, ktorý namiesto toho, aby pomohol, či zabavil, zaťažuje naše myslenie.

 

ČO S TÝM? 

Dlho sme nevedeli nájsť motiváciu začať písať, pretože blogovať kvôli Googlu alebo Facebooku sa nám fakt nechcelo. Javilo sa nám to ako plytvanie časom. Avšak postupne sme dozreli a uvedomili sme si, že možno predsa máme čo povedať druhým. Máme skúsenosti, názory a snáď aj publikum, ktoré to bude zaujímať. Poctivo sme si naštudovali, ako blogovať a nižšie vám ponúkame sľúbený sumár, ktorý sme obohatili o náš vlastný pohľad a rozdelili na SOFT a HARD odporúčania.

 

SOFT

1. Vraj treba plánovať 

Teória hovorí, že na začiatku je dôležité urobiť si plán, o čom budete písať. Ideálne 2 až 3 mesiace vopred. Plán zahŕňa malý prieskum, vypísanie kľúčových slov, ktoré sa vyhľadávajú a ktoré sú spojené s vaším produktom alebo službou. My však hovoríme: Píšte o tom, čo vás baví a čo sa spája s vaším biznisom. 

 

2. Píšte o tom, čo vás baví

Píšte si alebo si nahrávajte do mobilu nápady, ktoré k vám priebežne prichádzajú. Zapisujte si informácie, ktoré vás zaujali a potom si ich doplňte do plánu alebo rovno o nich napíšte. Ideálne je, ak sú to témy, o ktorých sa toľko nepíše alebo sú aspoň obohatené o váš názor. Vraj autenticita teraz fičí. 

 

3. Buďte autentický

Síce v dnešnej dobe chcú byť autentickí všetci a veľa sa o tom rozpráva, v prípade blogovania je to základ, bez ktorého sa úspech nedostaví. Čo znamená autenticita pri písaní blogu? Každej téme, o ktorej píšete, môžete dať pridanú hodnotu v podobe vlastného prieskumu alebo skúseností. Nebojte sa povedať svoj názor alebo zdieľať svoju skúsenosť. Možno s vami nebudú všetci súhlasiť, ale to ani nie je cieľom, aby ste oslovili každého. 

 

4. Cieľom je osloviť vašu cieľovú skupinu

Dôvodom, prečo blogujete, by malo byť oslovenie vašej cieľovej skupiny. Avšak na to, aby ste to dokázali, ju potrebujete dobre poznať. Ideálne je, ak si ju popíšete a to čo najkonkrétnejšie. Predstavte si, že vašu cieľovku reprezentuje jeden konkrétny človek. Zadefinujte si, aký by mal byť. Napríklad je to 35-ročný muž, volá sa Jozef a vlastní malú firmu so záhradnou technikou, rád chodí na pivo s kamarátmi a fandí Slovanu a pod.

 

5. Žurnalista, či storyteller?

Trápi vás, že neviete písať? To okrem žurnalistov alebo talentovaných copywriterov vie málokto. Môžete si naštudovať linky, kde sú popísané štruktúry storytellingu alebo ktoré odporúčajú, ako písať. Pár sme ich pridali v závere nášho blogu. Pomôže vám to v začiatkoch na vytvorenie vášho príbehu. Ale hlavne, píšte zo srdca a s radosťou. Nič nasilu fungovať nebude. 

 

HARD 

6. Začnite

Vraj netreba dlho váhať a hlavne treba začať. Veď ako sa hovorí: Tréning robí majstrov.

 

7. Zvoľte nadpis, ktorý predáva

Prvým úspechom je, ak váš nadpis zaujme. Máte veľkú šancu, že čitateľ si klikne na váš blog a možno ho dočíta aj do úplného konca. Na uľahčenie čítania pomáhajú aj zvýraznené podnadpisy. Ich cieľom je štruktúrovať obsah, čím udržíte pozornosť čitateľov. 

 

8. Obohatenie textu o obrázky

Fotky, videá, rôzne obrázky alebo grafy ako doplnok na upútanie pozornosti a skrášlenie vášho textu sú „must have“. Najlepšie sú autentické fotografie, no nie každý má možnosť a čas fotiť vlastné kvalitné a kreatívne fotografie. Za nás zatiaľ postačia aj tie z fotobanky. :)

 

9. Voľte krátke vety a odstavce

Ľudia sú leniví čítať, preto sa odporúča písať krátke vety a odstavce, aby ste nestratili pozornosť čitateľa. Hm, tento blog je už dosť dlhý. Došli ste až sem?

 

10. Ako vylepšiť SEO

Okrem kvalitného obsahu, ktorý budú ľudia zdieľať, môžete použiť aj malé triky ako je boldovanie (zvýraznenie) hlavných odkazov a kľúčových slov. Vraj ich Google berie ako prioritu oproti bežnému textu. Toto, mimochodom, nevie veľa ľudí, ktorí píšu blogy. 

 

11. Linkbuilding

Linkbuilding je ďalší tip ako zlepšiť SEO článku. Odporúča sa vzájomne prelinkovať články na vlastnej stránke - tzv. on page linkbuilding. Zároveň môžete budovať linky aj s externými stránkami - tzv. off page linkbuilding. Ideálne je, ak vo vašom blogu prelinkujete aj na iné produkty, blogerov alebo stránky, ktoré spomínate v blogu. Následne sa môže stať, že ak si to tieto stránky všimnú, na oplátku zasa prelinkujú oni vás alebo vás aspoň pozdieľajú. 

 

12. Dbajte na editáciu textu

Nechajte si text niekým zeditovať a pýtajte sa aj na názor druhých. Vraj prvý návrh je často nepoužiteľný. :)

 

13. Píšte pravidelne a často

My v Levosphere sme toho názoru, že treba písať najmä vtedy, keď máte čo povedať a je zbytočné vytvárať obsah, len aby bol.

 

Inšpiráciu na týchto 10 odporúčaní sme našli na nasledovných weboch:

www.wordstream.com

www.writersdigest.com

https://optinmonster.com

https://visibility.sk

 

Pokojne si ich preštudujte a doplňte podľa svojej potreby.

Želáme vám pekné blogovanie. :-)

Fotka autora Naďa KaceraLinkedIn logo
Naďa Kacera
Senior strategist & founder